Konference “Izglītība izcilībai”

„Gars bagāts top no tā, ko saņem, bet sirds top bagāta, vien sevi atdodot.”

(Mirdza Ķempe)

26.janvāra konference „Izglītība izcilībai” (ARPC “Zeimuļs”) veltīta ģimnāzijas 20 gadu jubilejai, lai izvērtētu paveikto un virzītos nākotnē izglītības procesa kvalitātes un rezultātu pilnveidē.

Ģimnāzijas pirmsākumi meklējami pirmskara neatkarīgās Latvijas valsts laikā,   kad no 1920.gada līdz 1944.gadam darbojas Rēzeknes valsts ģimnāzija.

Tā savu darbību atsāk 1998.gada 1.jūlijā kā Rēzeknes ģimnāzija. Laika posmā no 1998. līdz 2015.gadam ģimnāziju vada tās pirmais direktors Aivars Vilkaste. Ģimnāzija attīstās, veido sadarbības tīklu ar Latgales reģiona izglītības iestādēm, izvirzot mērķi – apliecināt sava pedagoģiskā darba kvalitāti un skolēnu sasniegumus un iegūstot Valsts ģimnāzijas statusu kā vienai no Latvijas vispārējās vidējās izglītības kvalitātes stūrakmeņiem, kas nostiprinājusi savu lomu un sniedz ieguldījumu izglītības attīstībā, spējot mainīties līdzi laikmeta prasībām.

2004.gadā ģimnāzijai ar Ministru kabineta rīkojumu Nr.573 tiek piešķirts Rēzeknes Valsts ģimnāzijas statuss. 2004.gadā ģimnāzijā strādā 38 skolotāji un 27 tehniskie darbinieki.  Ģimnāzijas skolēni gūst panākumus pilsētas, novada un valsts mācību priekšmetu olimpiādēs, zinātnisko darbu konferencēs, konkursos un sacensībās, aktīvi darbojas skolēnu pašpārvalde, skola iesaistās starptautiskos projektos, tiek iedibinātas daudzas tradīcijas, kā pasākums „Laureāts”, Tūrisma diena, vecāku iepazīšanās vakars, jauniešu iniciatīvu projektu pasākumi, tiek organizētas atklātās reģionālās olimpiādes fizikā, ķīmijā, latviešu valodā un literatūrā, kulturoloģijā. Ģimnāzijā rit aktīvs skolēnu pašpārvaldes kā skolas sabiedriskās dzīves un skolēnu interešu pārstāvniecības darbs, kuru daudzu gadu garumā vada Ilona Stramkale. Izdoma, atraktīvisms, pasākumu daudzveidība, jauniešu līdzdalība tautas deju kolektīva „Vadži” pasākumos un koncertos (vadītāja Ineta Gleizda), jauktā kora „Jubilate” koncertbraucieni (vadītāja Zinaīda Tabūne), starptautiskās Comenius programmas skolu partnerības projektu mobilitātes Itālijā, Beļģijā, Vācijā, Polijā, Čehijā, Turcijā, Francijā, Grieķijā, Rumānijā un daudzās citās partnerības valstu skolās un viesģimenēs (koordinatore Anita Deksne), pieredzes apmaiņas braucieni un sadarbības partneri visā Latvijā un Valsts ģimnāzijās, vācu valodas padziļinātās apguves (skolotāja Marija Viškere) un DSD skolas nozīmīgums, saņemtie apbalvojumi Ata Kronvalda balvu pasniegšanas ceremonijās raksturo ģimnāzijas panākumus un sasniegumus.

Kopš 1998.gada ģimnāzijā ir strādājuši un turpina darbu skolotāji Janīna Miņina, Ārija Melne, Marija Viškere, Ināra Ustinova, Anna Bule, Irēna Prikule,  Inessa Špeļkova, Anita Deksne, līdz pat aizvadītajam mācību gadam arī skolotāja Rita Širina. No 1998.gada skolotāja darbam ģimnāzijā veltījušas, bet šobrīd strādā citās izglītības iestādēs skolotājas  Nellija  Vilkaste, Zenta Jakovele, Ilona Stramkale. Nedaudz vēlāk ģimnāzijas skolotāju saimei pievienojušies un šobrīd ģimnāzijā strādā skolotāji Inna Pētersone, Olga Gritāne, Jānis Keišs, Vita Ulbicāne un Ļubova Mitrošenko. Ģimnāzijas skolotāji šobrīd savas pedagoģiskā darba gaitas turpina augstskolu līmenī – ilgstoša, atbalstoša un veiksmīga sadarbība turpinās ar Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas Inženieru fakultātes dekāni Ēriku Teirumnieku, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas Reģionālistikas zinātniskā institūta padomes locekli  Vladislavu Malahovski.

Skolotāju devums un ieguldījums izglītības procesa, satura un kvalitātes izaugsmē atspoguļojas izglītojamo zināšanās, prasmēs, attieksmē, viņu sasniegumi un studiju gaitas, karjeras veidošanās aizsākas Rēzeknē, ģimnāzijā, un aizskan tālu Latgalē, Latvijā un ārvalstīs. Skolā gūtās zināšanas un pieredze veido pamatu tam, lai gūtu panākumus tālākajā dzīvē, tā ir iespēja sasniegt pirmās uzvaras, apliecināt sevi konkursos, olimpiādēs, sportā, pašizpausmes mākslā, jo ikvienam jaunietim ir savi mērķi, kurus sasniedzot veidojas Latvijas veiksmes stāsti par jauniešu gaitām zinātnē, medicīnā, uzņēmējdarbībā, žurnālistikā, sabiedriskajās zinātnēs, IKT, dabaszinātnēs, pašvadību darbā, sportā un daudzās citās jomās.

2015.gadā pēc skolu reorganizācijas Rēzeknes Valsts ģimnāzija tiek pārdēvēta par Rēzeknes Valsts 1.ģimnāziju. Tās direktors Jānis Poplavskis šobrīd vada 46 skolotāju kolektīvu, 2018./2019.m.g. ģimnāzijas 7.-12.klasēs mācās 378 skolēni. Ģimnāzisti aktīvi piedalās un gūst panākumus mācību priekšmetu olimpiādēs, zinātnisko darbu konferencēs, skatuves runas konkursos, sportā pilsētā, reģionā un valstī, sadarbībā ar Latvijas izcilākajiem augstskolu pasniedzējiem tiek organizētas nodarbības ķīmijā, bioloģijā, fizikā un matemātikā, tiek rīkotas atklātās reģionālās mācību priekšmetu olimpiādes angļu valodā, latviešu valodā un literatūrā, ķīmijā, fizikā, matemātikā, kulturoloģijā, sadarbībā ar RSEZ SIA “Verems” atbalstu tiek organizēts radošo darbu konkurss reģiona skolām. Ģimnāzija ir VISC projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” pilotskola, skolotāji iesaistās apmācībās un jaunveidojamā mācību satura un mācīšanas pieejas aprobācijā. Ģimnāzija veic pedagogu profesionālās pilnveides un metodiskā darba funkcijas, tiek organizēti kursi, semināri, konferences reģiona skolotājiem par pedagoģijas, skolvadības, inovatīva izglītības procesa organizēšanas jautājumiem. Ģimnāzijā darbojas mācību jomu konsultanti,  lai jaunās mācīšanās pieejas ieviešanai skolās attīstītu skolēnu lietpratību un nodrošinātu lielāku mācību satura integrāciju un pedagoģisko sadarbību. Augstus panākumus un aktīvu piedalīšanos pasākumos un koncertos apliecina vokālā ansambļa “Noskaņa” (vadītāja Svetlana Bilinska), jauktā kora un tautas deju kolektīva “Skali” dalībnieki.  Jaunieši īsteno iniciatīvu projektus un iesaistās pašpārvaldes aktivitātēs skolā un pilsētā.

Valsts ģimnāzija īsteno būtisku atbalstu talantīgo un spējīgo skolēnu izaugsmei, kas savukārt labvēlīgi ietekmē izglītības procesa kvalitāti un rezultātu, jo spējīgāko skolēnu sasniegumiem ir būtiska ietekme uz valsts konkurētspēju un starptautiskajiem sasniegumiem. Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijas mērķis ir attīstīt skolēnu spēju mācīties, domāt un darboties kompleksās situācijās, dzīvot daudzveidīgā pasaulē kā aktīviem, atbildīgiem pilsoņiem. Skolēnu veiksmes atslēga ir nevis iegūto zināšanu apjoms, bet gan tas, ko viņi spēj paveikt ar savām zināšanām. Radošums, pieredze, inovāciju ieviešana, stratēģija un augsta pārvaldība raksturo mūsdienu skolēnu, mūsdienīgu ģimnāziju un tās skolotājus.

 

Anita Deksne,

Rēzeknes Valsts 1.ģimnāzijas izglītības metodiķe